Scott Spark 2017

Per direct is er een nieuwe Scott Spark 2017 beschikbaar als testfiets, informeer naar de mogelijkheden.

Spark – Eenvoudiger én lichter

Spark_3-4_right_01

Over de nieuwe Spark was al het één en ander bekend. Zelfs een camouflagepatroon kon niet verhullen dat de nieuwste Spark een volledig nieuw ontwerp zou zijn. De Spark werd in 2007 geïntroduceerd en tot dit jaar was daarbij de layout hetzelfde: De demper zat horizontaal onder de bovenbuis, de staande achtervork bediende deze min of meer rechtstreeks via een kleine hevel én de achtervork was net boven de achternaaf scharnierend verbonden met de liggende vork. Bij het nieuwe model is de demper verticaal geplaatst, parallel aan de zitbuis. Het scharnierpunt nabij de achternaaf is verdwenen. De beweging die er tussen de liggende en staande vork moet zijn, wordt nu gedaan door het verbuigen van het materiaal.

SparkRC900WC01

Spark RC900 World Cup – 100 mm veerweg en 29″ wielen

Spark_700Plus01

Spark 700 Plus Tuned – 130/120 mm veerweg en 27,5″ Plus banden
 

De ontwikkelaars hadden als doel om een zo licht en stijf mogelijke fully te creëren en het veersysteem nog fijngevoeliger te maken. Het nieuwe concept is in essentie nog steeds een single-pivot. De achternaaf beweegt via hetzelfde pad als bij de ‘oude’ Spark rond het scharnierpunt nabij de trapas. Om het geheel compact en dus licht te houden, is de nieuwe Scott specifieke Fox Nude demper daarom ook ondersteboven gemonteerd, en is hij onderaan met twee losse bouten in plaats van één doorlopende bout aan het frame bevestigd.

Spark_Damper01

Deze constructie is breder waardoor de montagepunten voor de demper, het scharnierpunt van de achtervork én de zijkanten van de onderbuis meer in elkaars verlengde liggen. Dat resulteert in minder materiaal voor dezelfde sterkte en stijfheid. Met de herziene positie van de demper is ook de manier waarop de demper beweegt ten opzichte van de achternaaf aangepast. Hierbij is de keuze gemaakt om de het systeem iets soepeler te laten aanspreken in het eerste deel van de veerweg. Meer efficiëntie, meer tractie.

De vorige achtervorkconstructie bestond voorheen uit 18 individuele onderdelen. Met het weglaten van het scharnierpunt nabij de achternaaf hebben ze daarop flink kunnen sparen doordat de staande en liggende achtervork nu uit één geheel gemaakt kunnen worden. DIt bespaart al 130 gram, aldus Scott. Omdat de achtervork in de buurt van de achternaaf moet kunnen flexen is de remklauw nu geïsoleerd gemonteerd op een aluminium adapter. Vooraan steunt deze af op de liggende vork en achteraan op een montagepunt in de dropout.

Keuzes: 27,5” of 29” wielen. 100, 120 of 130/120 mm veerweg
Scott houdt van opties. Boven aan het programma staan de Race Concept (RC) modellen. De absolute topmodellen zijn de Spark RC 700 SL met 27,5” en de RC 900 SL met 29” wielen. Beide frames zijn gemaakt met een vernieuwde productiemethode en verbeterde materialen. Daarmee zijn deze modellen afgeslankt naar een gewicht van slechts 1749 gram voor de RC 700 SL en 1799 gram voor de RC 900 SL. Beide gewogen inclusief demper en overige hardware, voor een medium framemaat.

2017_TFR_Spark_JH_def.indd

Wil je iets meer dan alleen racen, dan hebben de ‘gewone’ Spark’s 120 mm veerweg voor je beschikbaar en eveneens kun je kiezen tussen 27,5” en 29” wielen. Bij de Spark modellen worden iets budget-vriendelijkere carbon soorten toegepast en bij een aantal modellen is de achtervork van aluminium.

Qua materialen zien we hetzelfde bij de Spark Plus. Hier is alleen de 27,5” Plus wielmaat verkrijgbaar en deze modellen hebben vooraan 130 mm veerweg en 120 mm achteraan.

2017_TFR_Spark_JH_def.indd

Alle modellen krijgen Scott’s specifieke Fox Nude achterdemper mee die samen met de voorvork gekoppeld wordt aan het TwinLoc systeem. Met deze remote is de veerweg van de achterdemper te reduceren of zelfs volledig te blokkeren (Spark RC: van 100 naar 70 mm veerweg, Spark en Spark Plus: van 120 naar 85 mm veerweg). De vork schakelt daarbij tussen de bekende Fox ‘Descend’, ‘Trail’, of ‘Climb’ standen.

2017_TFR_Spark_JH_def.indd